#27: Nový osobní web (portfolio)?
Poslední týden jsem trávil nad návrhy svého webu. Byl—a je to boj. Touto činností jsem vyplnil veškerý čas vedle zakázkové páce. Spálil jsem mnoho hodin a prošel stovky slepých uliček.
Proč nový web?
Svůj web měním pokaždé, když se změní směr podnikání. Vznikají nové hodnoty a zanikají staré. Člověk se neustále někam posouvá a vidí věci jinak. A u mě nadešel čas udělat další iteraci webu.
Aktuální web už neodpovídá původnímu návrhu. Je as 20x předělávaný a doplňovaný o nové sekce a stránky. Tyto změny jsem provedl bez návrhu v grafickém editoru. Neměl jsem tedy web kompletně před sebou a chyběl celkový „nadhled“. Je na něm proto spoustu slabých míst, se kterými jsem se smířil a nebyl prostor udělat návrh pořádně…
Návrh vlastního webu vs. web pro zákazníky
Každý designér mi dá za pravdu, že návrh vlastního webu je to nejtěžší, co může být. Potřebujete, aby váš web byl naprosto perfektní. Podvědomě se totiž nechcete „ztrapnit“.
Když navrhuji web pro někoho jiného, jsem od těchto pocitů zcela odproštěn a cítím se uvolněný. Zvládnu připravit koncept 100x rychleji. Naštěstí.
Grafický koncept webu
Návrh vlastního webu trvá zatraceně dlouho. Motám se v kruzích, pracuji hodiny, dávám si pauzy, vracím se k návrhům a vyhodnocuji, který koncept je ten nejlepší.
Ve Figma založím aspoň 3 soubory. Začínám znova a znova. Zkouším grafické varianty, které vždy vyřadím, protože se s nimi neztotožním. Znáte to také?
Nakonec vždy stejně skončím u nejjednodušší varianty. Web musí být tak jednoduchý, že mu nic nevytknu. Až potom jsem s ním spokojený.
Základem je typografie. S každou novou verzí jsem měnil písmo, protože to předchozí mě začalo nudit. Ale poslední roky jsem se ustálil a zůstávám u stejného písma, jako mám doposud na svém webu a na webu Designui. Rodina písma Ballinger mi jednoduše vyhovuje.
Hledání inspirace
Už nějakou dobu si předvídavě sbírám reálné inspirativní weby. Nachystal jsem si pro tyto účely stránku v Notion. Každý web si tam ukládám a připisuji komentář, co je na webu pěkně zpracováno a co bych teoreticky mohl převzít.
Ani se tak neinspiruji vizuálem, ale spíš typem obsahu. Prošel jsem různé firemní weby a portfolia designérů (některým se věnuji v rozborech webů).
Z každého si pak vybírám detaily a drobnosti, které mě zaujmou. Všechny tyto útržky nakonec spojím a přenesu na svůj web.
Jaký typ obsahu?
Také zkouším varianty obsahové stránky webu. Mám zvolit ukecanější formu nebo jednodušší? Vydám se určitě tou jednodušší. Minimum jednoduchých slov. Takový obsah vytvořit je výzva. Jednoduchý web = nejsložitější na přípravu. Na web potřebuji dostat maximum informací o minimálním počtu slov. Výjimkou budou stránky sloužící k SEO účelům.
Kdy bude web hotový?
Zdá se, že grafický i obsahový koncept jsem vybral a už jej nezměním. Hrozně bych si přál následující týden dokončit grafický návrh webu. Ale hnát se za každou cenu nebudu. Když se proces protáhne, svět se nezbortí. Pak už je bude stačit přejít na vývoj ve Webflow a šup s ním do světa.